Gemeente Renkum - Opheffen voetgangersoversteekplaats - Utrechtseweg, Oosterbeek

DeOosterbeekgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Gemeente Renkum - Opheffen voetgangersoversteekplaats - Utrechtseweg, Oosterbeek.

Meer informatie over deze bekendmaking:

Wettelijke grondslag De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door: - Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994); - Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990); - Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW). Doelstelling en motivering Doelstelling Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, is het noodzakelijk op de Utrechtseweg een voetgangersoversteekplaats (zebrapad) op te heffen. Motivering Hierbij is het volgende overwogen: •De Utrechtseweg in de bebouwde kom van Oosterbeek is in beheer van de gemeente Renkum; •De Utrechtseweg is een weg zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994; •Gelet op dit artikel is het college van burgemeester en wethouders van Renkum bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg; •De Utrechtseweg maakt deel uit van een provinciale verbindingsweg (N225) tussen Arnhem en Wageningen; •Op de Utrechtseweg in Oosterbeek is ter hoogte van het centrumgebied een 30 km/uur zone van kracht; •Over de Utrechtseweg in Oosterbeek rijden dagelijks 12.000 tot 14.000 motorvoertuigen; •In het kader van de ontwikkeling van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) wordt de Trolleybus 2.0 binnenkort ge(her)introduceerd in Oosterbeek, ook wel de Rijnlijn genoemd; •De Rijnlijn wordt geïntroduceerd ter stimulering van het openbaar vervoer met als doel onder andere het doorgaand autoverkeer door de kernen tussen Arnhem en Wageningen te verminderen; •De Rijnlijn zal iedere 10 minuten door Oosterbeek rijden, in twee richtingen over de Utrechtseweg; •De Rijnlijn zal halteren bij alle bushaltes aan de Utrechtseweg in Oosterbeek; •De Rijnlijn maakt gebruik van de rijbaan van de Utrechtseweg, samen met het overige gemotoriseerd verkeer; •De Rijnlijn passeert in Oosterbeek onder andere drie kruispunten en een voetgangersoversteekplaats op de Utrechtseweg die geregeld zijn met verkeerslichten, te weten het kruispunt Utrechtseweg/Stationsweg, Utrechtseweg/Pastoor Bruggemanlaan, Utrechtseweg/Schelmseweg en de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Van Toulon van der Koogweg; •Tussen de kruispunten met de Van Toulon van der Koogweg en de Pastoor Bruggemanlaan ligt op de Utrechtseweg ter hoogte van nummer 138/144 tevens een ongeregelde voetgangersoversteekplaats, in de vorm van een zebrapad; •Met behulp van de verkeersregelinstallaties op bovengenoemde kruispunten kan tussen kruispunt Utrechtseweg/Pastoor Bruggemanlaan en de ten oosten gelegen geregelde voetgangersoversteekplaats een koppeling worden gemaakt waarmee hier een optimale doorstroming van de Rijnlijn gerealiseerd kan worden; •Een zebrapad zou deze koppeling, en dus een optimale doorstroming van de Rijnlijn, kunnen ontregelen omdat er te allen tijde kan worden overgestoken door een voetganger en de bus dan verplicht is te stoppen; •Om de optimale koppeling te waarborgen is het dan ook noodzakelijk dat zich zo weinig mogelijk belemmeringen voordoen in de verkeersdoorstroming op dit stuk van de Utrechtseweg; •In 30 km/uur zones worden doorgaans geen zebrapaden toegepast. Vanwege de hoge verkeersintensiteit op de Utrechtseweg is hier in het verleden op meerdere locaties toch voor gekozen; •Het zebrapad op de Utrechtseweg ter hoogte van nummer 138/144 ligt precies tussen twee met verkeerslichten geregelde voetgangersoversteekplaatsen. Aan de westzijde op een afstand van ca. 75 meter en aan de oostzijde op een afstand van ca. 50 meter; •Oversteken bij een met verkeerslichten geregelde voetgangersoversteekplaats is veiliger dan oversteken bij een zebrapad (SWOV, 2020); •De voetganger op de Utrechtseweg heeft derhalve voldoende alternatieve en bovenal veiligere mogelijkheden om naar de overkant te gaan, te weten via het kruispunt Utrechtseweg/Van Toulon van der Koogweg en het kruispunt Utrechtseweg/Pastoor Bruggemanlaan; •Ter hoogte van het zebrapad op de Utrechtseweg ter hoogte van nummer 138/144 zijn de afgelopen 10 jaar meerdere verkeersongevallen gebeurd; •De aard van deze verkeersongevallen varieert van aanrijdingen met een voetganger tot kop/staart botsing tussen twee motorvoertuigen op de Utrechtseweg; •De aard van deze ongevallen kan erop wijzen dat overstekende voetgangers, ondanks de aanwezigheid van een zebrapad, hier niet altijd door de automobilist verwacht worden; •Het is dan ook wenselijk het zebrapad op de Utrechtseweg ter hoogte van nummer 138/144 op te heffen. Overleg Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid oost Nederland. Hij heeft positief geadviseerd. Besluiten Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders: 1.Door het verwijderen van verkeersbord L2-F uit bijlage I van het RVV 1990 en bijbehorende zebramarkering op het wegdek, een voetgangersoversteekplaats op te heffen op de Utrechtseweg ter hoogte van nummer 138/144; 2.Dit verkeersbesluit in werking te laten treden daags na bekendmaking en de maatregel te effectueren op het moment dat de bebording en markering is verwijderd.

 

Onderwerp: verkeersbesluit, lokalebekendmakingen uit categorie lokalebekendmakingen.

Dit artikel verscheen op deOosterbeekgids.nl op 02-11-2023.

Laat dit artikel viral gaan in Oosterbeek, deel het met je vrienden!

Auteur

Picture of Redactie deOosterbeekgids.nl
Redactie deOosterbeekgids.nl

Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.

  1. Bekendmakingen Oosterbeek
  2. 20666b237d0c570879685c22ef1c8073

Gerelateerde berichten