DeOosterbeekgids.nl kreeg de volgende bekendmaking binnen: Verkeersbesluit – instellen 30km/h zone – Stationsweg Oosterbeek.
Meer informatie over deze bekendmaking:
Nummer: VKB24-06Wettelijke grondslagDe wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:- Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);- Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).Doelstelling en motiveringDoelstellingUit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en zoveel mogelijk borgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om de Stationsweg te Oosterbeek aan de omliggende 30km/h zone toe te voegen. De Stationsweg blijft zijn ontsluitende functie behouden en zal derhalve de inrichting krijgen van een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur, conform de voorlopige richtlijnen ‘GOW30’ van het CROW. Het aanwijzen van een 30 km/uur zone en het behouden van de ontsluitende functie heeft gevolgen voor de bestaande verkeerstekens en fysieke aansluitingen op de Stationsweg.MotiveringHierbij is het volgende overwogen:•dat de Stationsweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Oosterbeek;•dat deze weg in beheer is bij de gemeente Renkum;•dat bovengenoemde weg, een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;•dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Renkum bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;•dat de Stationsweg formeel een gebiedsontsluitingsweg is met een maximumsnelheid van 50 km/uur, gelegen tussen twee bestaande 30 km/uur zones;•dat de Stationsweg wordt gereconstrueerd omdat de asfaltverharding in zeer slechte staat is en het riool moet worden vervangen;•dat de inrichting van de Stationsweg niet conform de richtlijnen voor een 50 km/uur gebiedsontsluitingsweg is, voornamelijk vanwege het ontbreken van een goede (vrij liggende) fietsvoorziening en het ontbreken van een (fysieke) rijrichtingscheiding;•dat het onwenselijk is dat fietsers gebruik maken van de rijbaan van de Stationsweg wanneer de maximumsnelheid van het gemotoriseerde verkeer hier 50 km/uur is;•dat de Stationsweg voornamelijk een ontsluitende functie heeft en tevens in een verblijfsgebied ligt;•dat vanwege het ruimtegebrek deze weg ook niet ingericht kan worden conform de richtlijnen voor een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/uur;•dat het CROW onlangs voorlopige richtlijnen heeft vastgesteld voor gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur (GOW-30);•dat gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur kunnen bestaan in 30 km/uur zones; •dat in een 30 km/uur zone in principe de kruispunten gelijkwaardig zijn;•dat op een gebiedsontsluitingsweg in beginsel de voorrang op kruispunten geregeld is door middel van verkeerstekens;•dat in de huidige situatie de Stationsweg een voorrangsweg is;•dat in een 30 km/uur zone geen voorrangswegen toegepast worden;•dat derhalve de voorrangsweg op de Stationsweg zal moeten worden opgeheven;•dat het vanwege de functie van de Stationsweg echter wel gewenst is dat de voorrang op de kruispunten met verkeerstekens geregeld is; •dat het daarom wenselijk is om ieder kruispunt met een zijweg op de Stationsweg als voorrangskruispunt in te richten;•dat de zijwegen A. Weeninklaan en Paul Krugerstraat dichtbij een voetgangersoversteekplaats liggen die deel uitmaakt van de looproute naar het gezondheidscentrum aan de Generaal Urquhartlaan;•dat, om de bereikbaarheid van het gezondheidscentrum te optimaliseren, het wenselijk is dat deze aansluitingen uitgevoerd worden als uitritconstructies waarbij al het verkeer (dus ook voetgangers) op de Stationsweg voor gaat;•dat de voorlopige CROW richtlijnen voor een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur aangeven dat de rijbaan bij voorkeur tussen de 5,80m en 6,50m breed is;•dat de Stationsweg bereikbaar moet blijven voor eventuele (lijn)bussen en vrachtwagens;•dat het dan ook wenselijk is dat de rijbaan van de Stationsweg wordt versmald van 8,60m tot 6,50m;•dat door de versmalling van de rijbaan een meer overzichtelijke situatie ontstaat ter hoogte van het kruispunt van de Stationsweg met de Nico Bovenweg en de Parallelweg;•dat door de meer overzichtelijke situatie op bovengenoemd kruispunt de voorrangssituatie kan worden gewijzigd van verkeersbord B7 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende stopstreep, naar een verkeersbord B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende haaientanden;•dat de bestaande fietsstroken op de Stationsweg te smal zijn;•dat het dan ook wenselijk is dat er aan beide zijden van de rijbaan van de Stationsweg fietsstroken met een breedte van 1,80m worden toegepast om de fietser voldoende ruimte te bieden;•dat er in de huidige situatie drie voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) op de Stationsweg liggen. Een tussen de kruispunten met de A. Weeninklaan en de Paul Krugerstraat, en twee ter hoogte van het kruispunt met de Dennenkampweg;•dat in het belang van de bereikbaarheid en de oversteekbaarheid van de Stationsweg voor de voetganger de bovengenoemde voetgangersoversteekplaatsen gehandhaafd blijven;•dat als gevolg van de versmalling en afbuiging van de rijbaan van de Stationsweg ter hoogte van de Dennenkampweg het zicht en de doorstroming mogelijk belemmerd wordt wanneer een (buurt)bus halteert op de rijbaan bij de bestaande bushaltes;•dat het dan ook wenselijk is dat bovengenoemde bushaltes verplaatst worden in noordelijke richting naar een locatie ten noorden van de inrit van de SVACO-flat (Stationsweg 33-41); •dat als gevolg van bovenstaande overwegingen op de Stationsweg alle borden A130zb en A130ze uit bijlage 1 van het RVV 1990 ((einde)30 km/uur zone) ter hoogte van de zijwegen en andere aansluitingen op de Stationsweg kunnen worden verwijderd;•dat als gevolg van bovenstaande overwegingen de voorrangstekens B4, B5 en B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief de bijbehorende haaientandmarkeringen ter hoogte van de kruispunten A. Weeninklaan/Stationsweg en Paul Krugerstraat/Stationsweg kunnen worden verwijderd;•dat als gevolg van bovenstaande overwegingen alle B1/B2 borden uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Stationsweg kunnen worden verwijderd;•dat als gevolg van bovenstaande overwegingen de borden L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief bijbehorende blokmarkering ter hoogte van de bestaande bushaltes bij het kruispunt met de Dennenkampweg moeten worden verplaatst naar een nieuwe locatie ten noorden van de inrit van Stationsweg 33-41; •dat als gevolg van bovenstaande overwegingen alle bestaande bebording die gehandhaafd blijft ca. 1 meter naar binnen moet worden verplaatst omdat de rijbaan smaller wordt;•dat het aanwijzen dan wel uitbreiden van een 30km/u zone binnen de bebouwde kom past binnen de ambities van de gemeente Renkum om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen verblijfsgebieden te verbeteren;•dat verkeersveiligheid en leefbaarheid voor de aanwonenden zwaarder weegt dan dat het handhaven van een maximumsnelheid van 50 km/uur;•dat In de periode juni 2021 tot en met december 2021, onder voorzitterschap van de gemeente Renkum, vijf participatiebijeenkomsten zijn georganiseerd met een klankbordgroep van bewoners van de Stationsweg;•dat in bovengenoemd participatietraject over een groot aantal aandachtspunten is gesproken en overeenstemming is bereikt: inrichting van de weg als 30 km/h zone, een versmald wegprofiel met brede fietsstroken, verbrede trottoirs, betere positionering van de voetgangersoversteekplaatsen, voorrangsregelingen en verhoogde verkeersplateaus bij de kruisingsvlakken. •dat de klankbordgroep en de gemeente van mening verschillen over de exacte breedte van het wegprofiel. De aanwonenden pleiten op basis van een advies van Veilig Verkeer Nederland voor een maximale breedte van 5,80 meter. De gemeente gaat uit van een wegbreedte van 6,50 meter op basis van de in dit besluit genoemde overwegingen. OverlegOnderhavige verkeersmaatregel is besproken met de gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid Oost Nederland, namens de Korpschef. De adviseur heeft een advies opgesteld die op verzoek kan worden ingezien. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.BesluitenOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:1.Door het plaatsen van verkeersbord A0130zb en A0130ze (begin- en einde 30km/h zone) uit bijlage I van het RVV 1990 aan de Stationsweg ter hoogte van het kruispunt met de Nico Bovenweg, en ter hoogte van het kruispunt met de Utrechtseweg, de Stationsweg als 30km/h zone aan te wijzen, conform de bebordingstekening in de bijlage; 2.Door het verwijderen van alle verkeersborden B1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 langs de Stationsweg, de voorrangsweg op te heffen;3.Door het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de haaientandmarkering ter hoogte van de kruispunten van de Stationsweg met de A. Weeninklaan en met de Paul Krugerstraat, deze voorrangskruispunten op te heffen;4.Door het realiseren van uitritconstructies ter hoogte van de kruispunten van de Stationsweg met de A. Weeninklaan en met de Paul Krugerstraat, conform de bebordingstekening in de bijlage, deze zijwegen ondergeschikt te maken aan de Stationsweg waarbij al het verkeer op de Stationsweg voor gaat;5.Door het verwijderen van verkeersborden B7 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende stopstreep, en het plaatsen van verkeersborden B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende haaientanden ter hoogte van de aansluitingen van de Nico Bovenweg en de Parallelweg op de Stationsweg, conform de bebordingstekening in de bijlage, een voorrangskruispunt aan te wijzen waarbij bestuurders op de Stationsweg voorrang hebben;6.Door het realiseren van fietsstroken met een breedte van 1,80m volgens de definitie van het RVV 1990, de voorlopige richtlijnen van het CROW voor een GOW30 en conform de bebordingstekening in de bijlage, de fietser op de Stationsweg een veilige plaats op de rijbaan te bieden, en stilstaan/parkeren op de rijbaan door gemotoriseerd verkeer te verbieden; 7.Door het verplaatsen van de verkeersborden L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende blokmarkering aan de Stationsweg ter hoogte van de Dennenkampweg naar een locatie ten noorden van de inrit van Stationsweg 33-41 conform de bebordingstekening in de bijlage, een nieuwe locatie voor de bushaltes aan te wijzen;8.Genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingstekening;9.Dit verkeersbesluit in werking te laten treden daags na bekendmaking en te effectueren op het moment dat de bebording is aangebracht.
Onderwerp: Verkeer | Organisatie en beleid, officielepublicaties uit categorie officielepublicaties/gmb/2024.
Dit artikel verscheen op deOosterbeekgids.nl op 10-07-2024.
Laat dit artikel viral gaan in Oosterbeek, deel het met je vrienden!
Auteur
Weet wat er speelt in jouw buurt. Wij krijgen van de gemeente altijd als eerste de laatste vergunning aanvragen & andere bekendmakingen. Wij delen deze met onze lezers.